هنرمندان جهان عرب علیه اشغالگران
داستان قتل «هند رجب» جلوی دوربین سینما

هنرمندان جهان عرب علیه اشغالگران

رجعت هنرمندان به غزه 

داستان‌هایی درباره غزه و جنگ ناعادلانه یک‌سال و نیم اخیر این منطقه، سوژه‌های اصلی دو فیلم ضدجنگ هستند که هنرمندان فلسطینی با همکاری چند کشور عربی و یاری تهیه‌کنندگان و هنرمندان مستقل روشنفکر ضدصهیونیستی تهیه و کارگردانی می‌کنند.
داستان‌هایی درباره غزه و جنگ ناعادلانه یک‌سال و نیم اخیر این منطقه، سوژه‌های اصلی دو فیلم ضدجنگ هستند که هنرمندان فلسطینی با همکاری چند کشور عربی و یاری تهیه‌کنندگان و هنرمندان مستقل روشنفکر ضدصهیونیستی تهیه و کارگردانی می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۰۵۶۸۸
نویسنده کیکاووس زیاری 

با ادامه جنگ و خونریزی و تشدید فشار به اهالی غزه و استفاده از عنصر گرسنگی_ که از سوی محافل جهانی به‌عنوان یک سلاح جنگی توسط ارتش اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه به‌کار گرفته شده_ فیلمسازان فلسطینی و عرب‌زبان منطقه را به واکنش واداشته است. یکی از فیلم های جدیدی که در ارتباط با موضوع غزه وارد مرحله تولید شده «آسفالت» نام دارد که حمزه حمیدان فیلمساز در تبعید فلسطینی آن را در خاک اردن و با مشارکت هنرمندان این کشور کارگردانی می‌کند.

شخصیت محوری داستان فیلم جوانی 20ساله و مهاجری فلسطینی  به نام «دبس» است که در تدارک ازدواج است. او در اردوگاهی در بقعه اردن زندگی و فعالیت می‌کند اما با شروع تجاوزات اسرائیل به غزه و کشتار مردم آن، دبس تصمیم می‌گیرد ازدواج خود را به تأخیر انداخته و راهی کمک به اهالی غزه شود. این در حالی است که خبرهای بد از راه می‌رسد و او باید شاهد مرگ تک‌تک عزیزان و افراد فامیل خود باشد.

حمیدان در رابطه با فیلمش می‌گوید: تصمیم گرفتم فیلم را در بقعه فیلمبرداری کنم که لقب بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگان و مهاجران را در سطح جهانی گرفته است. بسیاری از این اردوگاه به‌عنوان یک گتوی مخروبه و ویران اسم می‌برند اما اعضای خانواده و فامیل من در آنجا زندگی می‌کنند. قصدم ارائه تصویری متفاوت از این مکان است. در این مکان هم جنگی اعلام نشده وجود دارد که مسبب آن اسرائیل است. 

دومین فیلم «قلب شورشی من» نام دارد که یک مستند داستانی خواهد بود و به‌صورت مشترک توسط فلسطین، دانمارک و لبنان تولید می‌شود. داستان این فیلم هم در غزه اتفاق می‌افتد و یارا بازیگر زن جوانی را دنبال می‌کند که در عین حال یک فعال مدنی و اجتماعی است و از هنر به‌عنوان سلاحی برای بیان ظلم و ستمی که بر مردم فلسطین می‌رود استفاده می‌کند. تلاش یارا برای ایجاد تعادل بین نبرد برای آزادی فلسطین از چنگ اشغالگران و خواسته‌های هنرمندانه‌اش او را در غزه جنگ‌زده با چالش‌های سخت و دشواری روبه‌رو می‌کند. 

خانم آیدا کات بالسلو کارگردان فیلم که خودش از فعالان اجتماعی و مدافع حق حیات فلسطینیان است، در رابطه با فیلم می‌گوید: یارا برای صلح در سطح جهان و حقوق زنان فلسطینی مبارزه می‌کند.

او باور دارد زنان فلسطینی در مقام همسر، دختر، مادر و خواهر حق زندگی کردن دارند و باید به‌صورتی طبیعی و مثل بقیه زنان دنیا، زندگی آرام و سعادتمندانه‌ای داشته باشند اما او در سرزمین‌های اشغالی با محدودیت‌ها و ممانعت‌های بسیاری روبه‌روست. هویت تارا از او گرفته شده و او برای موجودیت خودش می‌جنگد. یارا نمونه‌ای از یک زن فلسطینی است که در هر لحظه مشغول مقابله با محدودیت‌هاست و سر سازش با اشغال و اشغالگر را ندارد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها